keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Urheilu ja vartalotyypit

Nykyään liikunnasta on tullut buumi, etenkin fitness harrastus on noussut ykköseksi ja ruokavalioa tarkkaillaan, hyvä niin että porukka on löytänyt tien kuntosalille ja pyritään syömään terveellisesti, mutta joillakin menee yli.. Varsinkin jos elämä pyörii treenin ja ruoan ympärillä, ettei ehdi nähdä muita ihmisiä.
Sekin on toinen ikävä asia, että tavoitellaan "täydellistä" vartaloa ja naiset halavat näkyvät lihakset, ehkä liiankin bodatut. Vertaillaan paljon muita, ja ei olla tyytyväisiä ulkonäköön.. Varsinkin joillekin on helppoa saada lihasmassaa kun toisten, ja siitä joillekin voi tulla paineita ja ahdistutaan mitä olen muiden blogeja lukenut, että ei olla tyytyväisiä ikinä itseensä, ja aina pitäisi tehdä jotain paremmin! Mikä on sitten täydellinen vartalo?

Ennen tätä buumia taas hoikkuus oli se jota ihannoitiin. Pitäisi olla laiha, hyvä kun mallinmitoissa, että kelpaa ja helposti se menee yli että ollaan liiankin sairaaloisen laihoja. 
Toiset taas ovat luonnostaan hoikkia kuin muut, ja taas vertaillaan toisia.. Mediassa annetaan liiankin vääristyneitä kuvia, että millainen pitäisi olla, ja se on tosi ikävää. Eletään tosi ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa. 

Sitten tämä ruokahössötys, osa noudattaa vähä hiilarista ruokavalioa ja puhuvat että tämä on oikea tapa syödä, enemmän proteiinipitoista ja rasvoja. Toiset taas kertovat jostain muusta ruokavaliosta. Hyvä sinänsä että tiedetään ruoista enemmän ja mitkä ovat esim. hyviä tai huonoja rasvoja, tai onko parempi syödä tummia vai vaaleita viljoja.
Tärkeä on muistaa löytää itselleen toimivin tapa syödä, jos jollekin käy joku muu ruokavalion noudatus niin ei välttämättä itselle se sovi. 

Listasin tähän kolme eri kehontyyppiä ja ruokavaliot. Tuo listaus ainakin selkeyttää mikä voisi parhaiten toimia itselle. 



Ektomorfi: on luonnostaan hoikka ja usein myös pitkäraajainen. On vaikeampi kasvattaa lihasmassaa kuin muiden vartalotyyppien. Rasva ei tartu helposti ja yleensä rasvaprosentti on luontaisesti alle suositun. Ääreisverenkierto on huono; kylmät jalat ja sormet.

Ovat yleensä notkeita ja omaavat hyvät valmiudet kestävyyslajeihin, myös nopea reagointikyky ja aineenvaihdunta toimii vilkkaasti.
Ektomorfisella henkilöllä hermokudos on hallitseva kudos.

Ruokavalio: Sietää hiilihydraatteja erittäin hyvin ja sopii runsas hiilihydraattinen ruokavalio.
Ravintoaineiden jakauma: 55% hiilihydraatteja, 30% proteiineja ja 15% rasvaa.

Endomorfi: Raskasluinen ja isokokoinen. On enemmän rasvaa kuin muilla vartalontyypeillä. Lihasmassa lisääntyy helposti treenin avulla, mutta lihoo helposti jos ei ole elämäntavat kunnossa.

Menestyvät hyvin voimalajeissa ja saavat helposti lihasmassaa ja venyvyyttä kuin muiden vartalotyyppejen.
Endomorfisella dominoivat umpieritystoimintaa säätelevät kudokset.


Ruokavalio: sopii parhaiten vähän hiilihydraattinen ruokavalio. 
Enemmän proteiinia ja rasvoja (tietysti kasvikset!)
20% hiilihydraatteja, 35% proteiineja 40% rasvaa.

Mesomorfi: (Atleetti) Lihaksikkuus, vahvat luut ja sopusuhtainen olemus.

On helppo hankkia lihasta ja polttaa rasvaa, mutta venyvyys voi olla huono.Vartalotyypille suositeltavia liikuntamuotoja ovat aerobiset ja liikkuvuutta lisäävät lajit.
Sitä hallitsevat kudokset ovat lihakset ja sidekudos.


Ruokavalio: Hiilihydraatteja sopiva määrä. 40% hiilihydraatteja, 30% proteiineja ja 15% rasvaa. 

Usein on kahta kehotyypin yhdistelmää, mutta toinen on hallitsevampi. 

Luulen että olen vartalotyypiltäni enemmän ektomorfi ja myös mesomorfi. Mulla ei rasvaa kovin helposti kerry ja olen aina ollut hoikka. Saanut kuulla kun joskus jotkut sanovat että mun pitäisi syödä enemmän kun olen hoikka.
Joskus kun urheilu jäi joksikin ajaksi sivuun, niin tuli herkuteltua välillä enemmän, ja käytyä ulkona usein. Mutta olen aina pyrkinyt syömään terveellisesti ettei ihan lähtenyt lapasesta ja muutenkin en silloinkaan lihonut, että aina olen pysynyt samoissa mitoissa.

Senkin olen huomanut, että tarvin enemmän hiilihydraatti pitoisia ruokia, muuten ainakin tulee sellainen vetämätön olotila.
Tuokin teksti etomorfista kuvasti että huono ääreisverenkierto, niin olen huomanut että sormet ovat kylmät etenkin talvisin ja vaikka sisätiloissa olen niin yleensä viileät. 

Myös mesomorfi kuvastaa mua sen perusteella etten nyt ihan pitkä ja tosi laiha ole niinku vertaa malleja tai pitkiä ihmisiä, jotka ovat hoikkia.
Toisinaan olen huono venymään tai luulen niin, joka sopisi tuohon kuvaukseen, mutta toisinaan olen notkea.







-Heidi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti